Transportul naval mondial continuă să fie „sugrumat” din cauza apariției noilor focare din porturile sudice ale Chinei, care provoacă întârzieri mai semnificative chiar decât recenta criză a blocării Canalului Suez, titrează presa internațională.
Noile focare de coronavirus dau peste cap, încă o dată, trasporturile de mărfuri din China, cu impact asupra activității celui mai mare port din Statele Unite ale Americii, cel din Los Angeles, care riscă să intre intr-un blocaj masiv, relatează Alephnews, care citează Yahoo Finance.
Măsuri stricte de lockdown au fost luate în Guangdong, o zonă vitală pentru industria chineză, deși China a raportat câteva zeci de cazuri în ultimele zile, cu mult sub maximul atins în 2020, dar în cotextul temerilor declanșate de varianta Delta, apărută iniţial în India.
Varianta Delta a intrat și în România, fiind confirmate deja 35 de cazuri, până în 13 iunie, potrivit Institutului Național de Sănătate Publică.
În contextul deciziilor din China, conducerea portului Los Angeles se aşteaptă la o perioadă de pauză în contextul în care aproximativ treime din trasporturile sale provin din provincia Guangdong. „Momentan lucrăm la 50% din nivelul normal de producţie. Unele companii de transport au început să ocolească porturile din China de Sud”, a spus directorul executiv al portuluiLos Angeles, Gene Seroka, potrivit sursei citate.
Portul Los Angeles rămâne extrem de vulnerabil în ceea ce priveşte întârzierile din Asia în contextul în care aproape 60% din importuri vin din China. Potrivit lui Gene Seroka, în mai, acesta a procesat peste un milion de unităţi de containere, marcând cea mai aglomerată lună din ultimii 114 ani. Ulterior, inventarul a scăzut cu 75%, iar numărul de nave care aşteaptă să fie procesate ar putea ajunge la zero până la finalul lunii.
Măsurile de lockdown determinate de situația epidemiologică au provocat întârzieri masive ale transporturilor din marile porturi chineze. În Shenzhen, un focar izbucnit în rândurile docherilor din portul Yantian a provocat întreruperea aproape totală a traficului, relatează sursa citată. Presa internațională scria zilele trecute de posibile întârzieri ale mărfurilor planificate spre vânzare pentru sărbătorile de iarnă.
Potrivit The Wall Street Journal scrie că navele au fost nevoite să aştepte până la două săptămâni pentru a ridica marfa din Yantian, ceea ce a dus la o scumpire de peste 60% a transportului de la începutul anului până acum.
În acest context, Maersk, cea mai mare firmă de transport de mărfuri din lume, a avertizat că întreruperile din Yantian pot ajunge până la 16 zile, subliniind faptul că întârzierile sunt mult mai grave decât cele cauzate de blocarea Canalului Suez din martie.
Canalul Suez a fost blocat timp de aproape o săptămână de nava Ever Given, eveniment care a dus la pierderi de miliarde de euro și la perturbarea comerțului maritim global. Aproximativ 400 de vase au așteptat deblocarea Canalului Suez, inclusiv nave care transportau zeci de mii de animale vii din România. După ce nava care bloca Canalul Suez a fost repusă pe linia de plutire, bursele au crescut imediat, iar prețul petrolului au început să scadă.